SOSIOLOGI
DAN PEMBELAJARAN
Sosiologi
telah diperkenalkan oleh Auguste Comte (1798 – 1857) dalam bukunya Positive
Philosophy (1842). Istilah ini berasal daripada perkataan latin iaitu “sosio”
yang bermaksud “berkongsi”. Istilah ini juga merupakan gabungan
perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat”. Bidang
sosiologi memfokuskan kepada fenomena sosial hubungan dan interaksi manusia .
Sosiologi
adalah kajian mengenai interaksi sosial dan organisasi , masyarakat dari segi
fungsi, bentuk organisasi social dan perkembangan budaya dan kehidupan sosial
manusia, kumpulan dan masyarakat. Sosiologi
menurut Prof Amir Hasan Dawi ialah kajian yang sistematik dan saintifik
mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai
sudut.
Tujuan
utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia,
mengenalpasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari
syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.
Antara
tokoh-tokoh sosiologi ialah :-
1)
Ibn
Khaldun = Sosiologi merupakan bidang sains yang berdiri sendiri dan memiliki
objeknya iaitu peradaban sosial dan peradaban manusia
2)
Auguste
Comte = Sosiologi ialah ilmu sains paling signifikan dan kompleks berbanding
dengan sains lain.
3) Emile Durkheim = Sosiologi hanya boleh dianggap sebagai sains sekiranya
pengkaji menfokuskan kajian kepada fakta sosial yang perlu dikaji seperti mana
mengkaji benda (kehidupan sosial dapat dikaji seperti objek nyata).
Teori
utama sosiologi ialah Teori Interaksionisme , Teori Fungsionalisme dan Teori Konflik.
Sosiologi
Pendidikan
Kajian
yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan
masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk institusi,
pentadbiran, kurikulum, dan kaedah pdpc.
Comments
Post a Comment