Bilik darjah abad ke-21 adalah
berpusatkann pelajar ,tidak berpusatkan guru . Guru tidak lagi berfungsi
sebagai pengajar tetapi sebagai fasilator pembelajaran . Murid-murid belajar
dengan cara melakukan manakala guru bertindak sebagai coach .
Buku-buku teks tidak lagi sumber
utama maklumat . Murid menggunakan pelbagai sumber termasuklah teknologi untuk
mencari dan mengumpulkan maklumat yang mereka cari .Fokus pembelajaran murid di
dalam kelas adalah berbeza. Tumpuan tidak lagi pada pembelajaran dengan
menghafal dan mengingati maklumat tetapi
belajar bagaimana untuk belajar . Mereka belajar bagaimana untuk bertanya soalan
yang betul , bagaimana untuk mendapat jawapan yang betul dan sebagainya.
Penilaian pembelajaran juga berubah seiring dengan berubahnya pembelajaran
murid. Penilaian berasaskan prestasi murid. Matlamat bilik darjah PAK 21 adalah
untuk menyediakan murid untuk menjadi seorang yang produktif di tempat kerja
nanti.
Contoh susunan bilik darjah PAK 21
Ciri –ciri bilik darjah abad ke
21 adalah amat berbeza dengan bilik darjah lama kerana tumpuan diberikan kepada
melahirkan murid yang produktiviti, kreatif,
inovatif dan mahir teknologi.
Sudut bagi hasil kerja yang dilakukan oleh murid.
Sudut parking lot.
Sudut Maklumat
Isu bilangan pelajar terlalu ramai di dalam sebuah kelas.
Bilik darjah ialah tempat
berlangsungnya proses pengajaran dan pembelajaran, maka bilik darjah boleh
didefinisikan atau pun diterjemahkan sebagai mana-mana tempat yang berlakunya
proses memberi dan menerima maklumat dan ilmu pengetahuan. Konsep bilik darjah
sentiasa mengalami perkembangan dan perubahan dari semasa ke semasa mengikut
zaman dan masa serta perkembangan sistem pendidikan dalam tempoh masa tertentu.
Manakala pengurusan bilik darjah pula merujuk kepada set tingkah laku guru yang
meliputi pelbagai aspek di mana guru akan membentuk dan mengekalkan kondisi
pembelajaran seperti diharapkan.
Namun yang menjadi isu adalah
bilangan pelajar terlalu ramai bagi sebuah kelas sehingga mencecah 40 lebih orang murid. Ini
menjadi masalah kerana guru tidak dapat mengajar dan memberi fokus kepada semua
murid lebih lebih lagi terdapat berbagai-bagai tahap kebolehan pelajar .
Menurut Pensyarah Fakulti Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan
Idris , Prof Dr Saedah Siraj berkata purata
bilangan murid didalam kelas hari ini seramai 45 orang . Menurut beliau ,
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran itu kurang kerana terlalu ramai
pelajar di dalam kelas . Menurut beliau , kelas yang baik adalah memiliki
pelajar seramai 25 hingga 30 orang sahaja.
Oleh itu , Keadaan bilik darjah
haruslah kondusif bagi memastikan produktiviti pelajar meningkat
Comments
Post a Comment