Kepimpinan merupakan kunci utama
dalam sesuatu organisasi, pengurusan dan pentadbiran pendidikan di seluruh
dunia. Guru besar atau pengetua seringkali memainkan peranan sebagai pemimpin
dan pengurus. Menurut Abdul Aziz (2003), mereka adalah pemimpin profesional
yang memainkan dua peranan yang amat saling bergantungan antara satu sama lain,
yang dinamakan sebagai kepimpinan dan pengurusan. Pengurusan sekolah boleh
didefinisikan sebagai tindakan guru besar atau pengetua dalam melaksanakan
tugas bersama serta melalui individu dan kumpulan bagi mencapai objektif
organisasi sekolah. Manakala kepimpinan sekolah merupakan semua aktiviti dan
perlakuan oleh guru besar atau pengetua yang mencerminkan kebolehannya
mempengaruhi individu dan kumpulan ke arah mencapai objektif organisasi sekolah.
Pelbagai isu pendidikan telah
timbul dalam sistem pendidikan Malaysia. Pemimpin organisasi pendidikan perlu
mengenali gaya kepimpinan yang bersesuaian untuk membolehkan mereka menguruskan
orang bawahan dalam menangani isu-isu yang timbul. Antara isu –isu tersebut
adalah :-
1)
Keselamatan
-Masalah keselamatan pelajar sekolah
semakin serius hari ini apabila meningkatnya kejadian yang tidak diingini ke
atas pelajar, contohnya, kes-kes bunuh, rogol, culik, ragut dan sebagainya ke
atas pelajar adalah sangat membimbangkan.
- Berlaku juga kes-kes guru diugut oleh ibu
bapa pelajar yang tidak puas hati dengan cara anak mereka dilayan. Kalau dahulu
rotan merupakan satu cara untuk mendidik pelajar, tetapi sekarang rotan
merupakan satu jalan untuk guru disaman. Isu ini merupakan cabaran utama kepada
pemimpin sekolah kerana ketika ingin mendidik generasi muda, pada masa yang sama
masalah ini menjadi kekangan.
Kronologi Cikgu Azizan yang
dihadapkan ke mahkamah kerana mendenda muridnya yang melakukan kesalahan menghidu
gam dan mempengaruh rakan lain untuk buli.
2) Arahan ketua
-Masalah ini
timbul apabila guru tidak menghormati pemimpin sekolah disebabkan isu peribadi
ataupun tidak selesa dengan kepimpinan di sesebuah sekolah. Selain itu, tahap
pendidikan guru mungkin lebih tinggi daripada pemimpin sekolah dan ini
menyebabkan mereka tidak menghormati pemimpin mereka dengan anggapan mereka
lebih bagus.
3) Tanggungjawab
- Terdapat dalam
kalangan guru yang tidak menjalankan tanggungjawab dengan penuh dedikasi. Ini
berlaku apabila guru tersebut mengajar kelas tambahan di luar dan mendapat
pendapatan yang lumayan dan dengan itu pengajaran di sekolah tidak di titik
beratkan.
Bagi menangani isu ini , pemimpin
boleh menggunakan pendekatan gaya kepimpinan seperti;
a. Penaklukan
b. Bekerjasama
c.
Penjauhan
d.
Mengalah
e. BertolakAnsur
Kesimpulannya , pemimpin sekolah
haruslah menangani isu isu sebegini dengan sebaiknya . sebuah sekolah yang
berkesan dan cemerlang selalunya diterajui oleh seorang guru besar atau
pengetua yang berkesan dan cemerlang. Keberkesanan dan kecemerlangan mereka
seharusnya didasari oleh kemampuan dan keupayaan untuk menangani isu-isu
kepimpinan dan pengurusan secara berkesan dan cemerlang.
1) Keselamatan
2) Arahan ketua
b. Bekerjasama
e. BertolakAnsur
Comments
Post a Comment