Pengurusan bilik pembelajaran merujuk kepada proses perancangan,
perorganisasian, dan kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan
suasana yang berkesan. Menurut Guey R.Lefroncis (1999) pengurusan bilik
pembelajaran merupakan sesuatu konsep yang komprehensif untuk pelbagai aktiviti
guru yang dirancang dengan tujuan memudahkan cara Pengajaran dan Pembelajaran
(P&P) di dalam bilik darjah, merangkumi, tindakan disiplin, rutin harian,
penyusunan tempat duduk dan memperuntukkan masa pelajaran.
Ciri keselamatan bilik pembelajaran ialah :-
1)
Ruang
kerja selesa – susun atur perabot
2)
Ruang
kerja bersih dan selamat – tiada kesan minyak
3)
Cahaya
dan pengudaraan yang cukup
4)
Tempat
pengendalian enjin – pengudaraan yang cukup
5)
Sudut
pameran/hasil kerja murid
6)
Stor
(bilik khas/almari) untuk menyimpan alatan dan bahan
7)
Papan
tanda “LARANGAN” “BAHAYA” yang jelas untuk kawasan mesin
Penggunaan makmal haruslah dengan
betul bagi mengelakkan kemalangan berlaku dan wajib mengikut
peraturan-peraturan dalam makmal.
Kesimpulannya pengurusan bilik
pembelajaran yang baik tidak akan berlaku tanpa perancangan. Jelaslah bahawa
pengurusan bilik darjah merupakan tugas penting yang memerlukan pengetahuan,
kemahiran, kesabaran dan komitmen yang optimum bagi memperoleh kesan yang
maksimum. Harus diingat bahawa guru perlu mendapat maklumat secukupnya tentang
bilik darjah dan pelajar-pelajarnya terlebih dahulu sebelum menjejakkan buat
pertama kali ke dalam bilik darjah berkenaan
Comments
Post a Comment