Definisi pengurusan ialah proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal
daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk
mencapai matlamat yang ditentukan . Ia juga merupakan satu proses mendapatkan
kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat . Kepentingan pengurusan ialah untuk menambah
pengetahuan , meningkatkan mutu amalan kerja guru , menambahkan produktiviti
dan mendapatkan keredaan Allah .
Terdapat 2 perspektif pengurusan iaitu
bilik darjah dan sekolah . Pengurusan bilik darjah melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang
menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran
aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid . Selain itu ,usaha
mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia
juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu
proses pengajaran dan pembelajaran .Strategi pengurusan pembelajaran ialah berpusatkan guru , pelajar dan bahan .
Pengurusan sekolah ialah sekolah merupakan organisasi yang unik dan
tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia . Keunikan ini memerlukan pengurus yang
berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus organisasi
lain. Pengurusan sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk organisasi
sekolah yang dinamis .
Definisi pembelajaran ialah perubahan atau kemampuan seseorang yang dapat dikekalkan tetapi
tidak disebabkan oleh pertumbuhan .Sebarang perubahan tingkah laku yang agak
kekal akibat pengalaman yang diperolehi oleh seseorang atau akibat latihan yang
dijalaninya. Prinsip pembelajaran merujuk kepada asas-asas yang menjelaskan
bagaimana suatu proses pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan di bilik
darjah .
Comments
Post a Comment