Skip to main content

INTERAKSI & PEMBELAJARAN




Tingkah laku seorang individu terbentuk oleh akal fikirannya sendiri dan peranan masyarakat sekeliling .

Sosialisasi ialah proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial. Ia juga  proses pembelajaran berterusan bermula dari pemindahan norma dan nilai dalam keluarga atau budaya .Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep .Semakin dewasa, manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.

Jenis sosialisasi ialah primer , sekunder dan resosialisasi . Sosialisasi primer dan sekunder adalah sosialisasi normal . Sosialisasi primer berlaku dalam keluarga .  Kanak-kanak belajar membina konsep diri, personaliti, penaakulan dan kemahiran bahasa . Sosialisasi sekunder    berlaku di luar lingkungan keluarga . Pemindahan nilai oleh agen sosialisasi seperti rakan sebaya, guru dan media massa .Resosialisasi ialah proses individu menukar kepercayaan, moral dan nilai sedia ada .

Interaksi dalam Pembelajaran

Konsep interaksi ialah saling berhubungan antara dua atau beberapa pihak. Contoh interaksi dua pihak ialah interaksi seorang guru dengan seorang murid. Interaksi beberapa pihak ialah interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran . Jenis interaksi ialah interaksi sehala , interaksi dua-hala dan interaksi kumpulan . Interaksi yang sihat dalam aktiviti pembelajaran dapat menghasilkan pembelajaran yang bermakna .

Cara membentuk interaksi yang sihat dalam pembelajaran ialah dengan mengamalkan sistem demokratik dalam proses pembelajaran , penyoalan dalam pengajaran, mempelbagaikan aktiviti pembelajaran dan lain-lain .

Comments

Popular posts from this blog

PENGURUSAN BILIK DARJAH ABAD KE-21

Bilik darjah abad ke-21 adalah berpusatkann pelajar ,tidak berpusatkan guru . Guru tidak lagi berfungsi sebagai pengajar tetapi sebagai fasilator pembelajaran . Murid-murid belajar dengan cara melakukan manakala guru bertindak sebagai coach . Buku-buku teks tidak lagi sumber utama maklumat . Murid menggunakan pelbagai sumber termasuklah teknologi untuk mencari dan mengumpulkan maklumat yang mereka cari .Fokus pembelajaran murid di dalam kelas adalah berbeza. Tumpuan tidak lagi pada pembelajaran dengan menghafal dan mengingati maklumat   tetapi belajar bagaimana untuk belajar . Mereka belajar bagaimana untuk bertanya soalan yang betul , bagaimana untuk mendapat jawapan yang betul dan sebagainya. Penilaian pembelajaran juga berubah seiring dengan berubahnya pembelajaran murid. Penilaian berasaskan prestasi murid. Matlamat bilik darjah PAK 21 adalah untuk menyediakan murid untuk menjadi seorang yang produktif di tempat kerja nanti.                                              Con

KEPIMPINAN DAN ORGANISASI DI SEKOLAH

Kepimpinan merupakan kunci utama dalam sesuatu organisasi, pengurusan dan pentadbiran pendidikan di seluruh dunia. Guru besar atau pengetua seringkali memainkan peranan sebagai pemimpin dan pengurus. Menurut Abdul Aziz (2003), mereka adalah pemimpin profesional yang memainkan dua peranan yang amat saling bergantungan antara satu sama lain, yang dinamakan sebagai kepimpinan dan pengurusan. Pengurusan sekolah boleh didefinisikan sebagai tindakan guru besar atau pengetua dalam melaksanakan tugas bersama serta melalui individu dan kumpulan bagi mencapai objektif organisasi sekolah. Manakala kepimpinan sekolah merupakan semua aktiviti dan perlakuan oleh guru besar atau pengetua yang mencerminkan kebolehannya mempengaruhi individu dan kumpulan ke arah mencapai objektif organisasi sekolah. Pelbagai isu pendidikan telah timbul dalam sistem pendidikan Malaysia. Pemimpin organisasi pendidikan perlu mengenali gaya kepimpinan yang bersesuaian untuk membolehkan mereka menguruskan orang bawahan

PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

Pada era globalisasi ini , masalah disiplin pelajar sangatlah membimbangkan dan berada dalam keadaan kritikal . Isu ini menjadi perbualan hangat di media massa dan di mulut-mulut masyarakat . Namun yang menjadi persoalan disini , apakah faktor-faktor yang mendorong masalah disiplin ini berlaku dan apakah peranan yang harus dilakukan oleh para ibu bapa dan guru ? .                 Masalah ini semakin meruncing dan menjadi-jadi disebabkan oleh ketirisan nilai kerohanian dan keagamaan dalam diri pelajar. Hal ini demikian kerana , mereka kurang tahu akan halal-haram dan tidak merasa takut untuk melanggar peraturan sekolah , membuli rakan-rakan , merokok , memukul guru dan sebagainya.   Punca seterusnya adalah kurang kasih sayang dan perhatian dari ibu bapa . Hal ini kerana ,mereka terlalu sibuk dengan kerjaya sehinggakan alpa akan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak yang sentiasa dahagakan kasih sayang dan perhatian dari mereka. Akibatnya, pelajar terbabit mencari jalan k